خوش آمديد

تاکتیک های دیواره نوردی

تاکتیک های دیواره نوردی

 صعود آزاد یا Free :صعودی است که به کمک گیره ها بر روی سنگ انجام می گیرد و ابزار تنها نقش حمایتی دارند.

صعود مصنوعی ( کمکی ) Aid :صعودی است که در حین صعود ابزار نقش تحمل وزن و جابجایی صعود کننده را بر عهده دارند.

در دیواره نوردی با توجه به منطقه ، درجه سختی ، کلاس کار و توان فرد از روش های زیر استفاده می شود :

 

تاکتیک محاصره ای

مسیر از ابتدا ابزار گذاری و ترمیم می شود . کارگاه ها ایجاد یا تقویت می شوند . در بخش عمده ای از مسیر طناب کشیده می شود . و نفرات بعد از صعود و رسیدن تا آخرین نقطه در هر مرحله به کمپ باز می گردند. معمولا تیم هایی وظیفه تدارکات و حمل لوازم را به بخش های بالاتر مسیر را بر عهده دارند .

 

 تاکتیک آلپی

در این شیوه از طناب ثابت و برگشت به عقب خبری نیست. تیم تمام لوازم خود را در حین صعود حمل می کند. و ابزار مگر در مواقع خاص جا گذاشته نمی شود . بنا به متراژ مسیر تیم نا تقطه مناسب صعود نموده و بعد از شب مانی یا استراحت به مسیر خود ادامه می دهد. تاکتیک کپسوله : تلفیقی از دو روش فوق است . تیم مسیر را تا حد امکان صعود می کند و طناب های ثابت بعد از هر مرحله جمع شده و به بالا برده می شود . در حقیقت طناب های ثابت رابط صعود کنندگان تا آخرین کمپ در هر مرحله می باشند.

 

تاکتیک انفرادی

شخص به تنهایی با انتخاب یکی از روش ها بالا مسیر را تک نفره صعود می کند.


در منابع انگلیسی زبان تقسیم بندی متفاوت و جالبی برای شیوه های صعود وجود دارد که بد نیست نگاهی به آن داشته باشیم . مسیر به دسته های زیر تقسیم می شوند:

1- Trad Climbing

Aid Climbing -2

Sport Climbing -3

Mix Climbing -4


Trad Climbing به صعود هایی گفته می شود که در آن صعود کننده باید خود در حین صعودابزار گذاری نماید و مسیردارای حمایت میانی های ثابت زیادی نیست . توانایی ابزار گذاری شرط عمده ای در این روش می باشد . همچنین مسیر معمولا بصورت آزاد FREE صعود می شود و ممکن است بخش هایی از آن نیز بصورت Aid صعود شود .


Aid Climbing بیشتر بخش های صعود بصورت مصنوعی و با کمک رکاب و ابزار حمایت میانی انجام می شود . این صعود ها معمولا با بار کشی بر روی دیواره و شب مانی بر روی آن همراه می باشند.


Sport Climbing صعود های ورزشی که در مسیر های آماده و رول کوبی شده انجام می شود و بعلت آماده بودن مسیر بیشتر بر روی درجه سختی آن توجه می شود و برای صعود این مسیر ها معمولا تنها به کارابین ، طناب و ابزار حمایتی احتیاج است .


Mix Climbing صعود ترکیبی از یخ و سنگ که صعود کننده باید علاوه بر آشنایی با هنر ابزار گذاری و صعود با کرامپون از روی سنگ ، به استفاده از ابزار یخ نوردی نیز آشنا باشد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949