خوش آمديد

ناراحتی ها و مشکلات چشمی در اکسپدیشن

ناراحتی ها و مشکلات چشمی در اکسپدیشن

کار در ارتفاع

مقدمه :

مباحثی که در این مقاله آورده شده است ،عمدتا در مورد مشکلاتی است که برای چشم در ارتفاعات بلند اتفاق می افتد و نیز اقداماتی که می توان در جهت جلوگیری از ناراحتی های چشمی انجام داد. هدف از تدوین این مقاله ، ارائه یک دانش عملی به خوانندگان است که بتوانند مشکلات ساده ی چشم خود و دیگران را مدیریت کنند و همچنین علائم خطر آفرین را تشخیص دهند. به طورکلی شعار ما این است که در کوهنوردی ،تدارکات مناسب و پیشگیری رمز موفقیت و جلوگیری از حادثه و ناراحتی های چشمی می باشد.


1-سنجش پزشک قبل از اکسپدیشن :


دکتر تیم باید  از تمامی مشکلات و ناراحتی هایی که قبلا اعضای تیم داشته اند و یا دارند ،آگاهی داشته باشد و در سنجش پزشکی سوالات زیر را پرسیده باشد.


1-      آیا شما برروی چشم هایتان از لنز تماسی استفاده می نمائید؟


اگر جواب بله می باشد .از چه نوعی از لنز تماسی( یعنی نرم /سخت/ گاهگاهی یا هر روز؟)


2-      آیا تا به حال به علت مشکل چشمی به چشم پزشک جهت درمان مراجعه نموده اید؟


3-      ایا تا به حال جراحی لیزر یا هر نوع جراحی دیگر روی چشمتان داشته اید ؟


اگر جواب بله می باشد .چه نوع جراحی و در چه زمانی . 


4-      آیا کسی در خانواده ی شما از آب سیاه و یا هر بیماری چشمی دیگری رنج می برد؟


5-      آیا شما دیابتی هستید؟          


2- دید یک چشمی : افرادی که دید یک چشمی دارند و یا دید یکی از چشمهایشان خوب است  باید مراقبت و توجه ویژه ای به چشمشان در مقابل خطرات ناشی از خورشید ،گرد و خاک، کولاک  ،یخ و برف پودر در محیط کوهستان داشته  باشند . بنابراین توصیه می گردد در صعود های زمستانه و محیط هایی که احتمال ورود خرده ریزه های معلق موجود در هوا به چشم ها وجود دارد از عینک های مخصوص ایمن و پلی کربونات استفاده نمایند.


3- خطای انکساری : عیوب انکساری چشم را می توان با استفاده از عینک ، لنز و انجام جراحی برطرف نمود. وبه عنوان یک قاعده کلی بهتر است که در اکسپدیشن نیز از همان شیو ه ای که معمولا راحت تر هستید استفاده نمائید. اگر از عینک استفاده می کنید ، بهتر است همیشه یک عینک یدکی و ذخیره نیز به همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل برای عینک اول از عینک ذخیره استفاده نمائید. بهتر است نسخه ی شماره ی عینک خود را نیز به همراه داشته باشید و همچنین در صورت امکان می توانید عینک یخ و برف متناسب با شماره ی چشمتان به کارخانه ی سازنده عینک های یخ و برف ،سفارش دهید .


4- آب مروارید : اقدام پیشگیرانه ی خاصی در محیط کوهستان برای کسانی که عمل جراحی آب مروارید بر روی چشمهایشان انجام شده است توصیه نمی گردد .البته اگر چه تحقیقات رسمی در تایید  مطلب فوق الذکر وجود ندارد اما شواهد و گزارشات هیمالیا نوردان ، تایید کننده ی این مورد می باشد .


5- اب سیاه : افرادی که برای کاهش فشار چشم(IOP) از قطره مخصوص استفاده می کنند ، در کوهستان نیز لازم است استفاده از قطره مخصوص را ادامه دهند. از لحاظ نظری نیز در ارتفاع بالا ، کمبود اکسیژن بر روی عصب بینایی تاثیرگزار است و آب سیاه را تشدید می نماید ،لذا این دسته از افراد ، قبل از صعود حتما باید با چشم پزشک متخصص در این مورد مشورت نمایند . همچنین باید توجه داشت که تمرینات ورزشی زیاد  و کوهنوردی سنگین؛ فشار داخلی چشم(IOP) را افزایش می دهد و نیز استفاده از استازولامید که برای کاهش بیماری ارتفاع (AMS)استفاده می شود ؛ بر افزایش فشار داخلی چشم (IOP) تاثیر مستقیم دارد .


6- دیابت (مرض قند) : در مورد این که ارتفاع زیاد  دیابت را تشدید نماید ،شواهد معتبری در دست نیست . اما کسانی که دیابت دارند باید همواره در کوهستان میزان قند خود را کنترل نمایند و هم هوایی مناسبی داشته باشند تا از عواقب زیان آور چشمی جلوگیری شود . همچنین منطقی است که افراد دیابتی تقریبا شش ماه قبل از رفتن به اکسپدیشن یک سری آزمایشات کامل چشم داشته باشند تا اگر به درمان نیاز دارند ، زمان کافی برای تکمیل نمودن طول درمان در اختیار داشته باشند .


7- جراحی شبکیه ی چشم : افرادی که جراحی شبکیه چشم انجام داده اند نباید به محیط هایی که فشار جو متغیر میباشد بروند ، که این شامل ارتفاع زیاد و سفرهای هوایی نیز می شود .


8- برف کوری : برف کوری زمانی رخ می دهد که قرنیه ی چشم بدون محافظت در معرض تابش اشعه ی ماورای بنفش (UV) قرار گیرد .بنابراین برف کوری را به تعبیری می توان آفتاب سوختگی چشم نامید که می تواند شدیدا دردناک باشد. نشانه ها و عوارض برف کوری با تاخیر رخ می دهد و اکثر کوهنوردان در شب تشخیص می دهند که دچار برف دکوری شده اند . برف کوری در ارتفاع بالا بیشتر رخ می دهد زیرا هوا نازکتر است و اشعه ی ماورای بنفش بیشتری به جو رسوخ می کند .در ارتفاع به ازای هر 300 متر که اوج می گیرید میزان (UV) 4 درصد افزایش پیدا می کند  .به علاوه برف نیزبه میزان 80 درصد اشعه ی ماورای بنفش را انعکاس میدهد بنابراین در اکسپدیشن و صعودهای زمستانه در صورتی که از چشمهایتان محافظت نکنید تنها در عرض چند دقیقه  دچار برف کوری خواهید شد . از مشخصات برف کوری می توان به قرمزی و درد چشمها، نورگریزی و اصرار بیمار به بستن چشم ها اشاره نمود. جهت درمان برف کوری باید چشم ها را با کمپرس آب سرد ، خنک نگه داشت ، استفاده از پماد انتی بیوتیک (Oc. Chloramphenicol tds)، قطره ی cycloplegic و                  (G. Cyclopentolate tds) جهت کاهش درد و استراحت و اجتناب از نور از جمله اقداماتی است که  24 ساعت بعد از برف کوری شما را بهبود می بخشد. از قطره های بی حسی موضعی استفاده ننمائید زیرا ممکن است خطر عفونت چشم را افزایش دهد .چرب نمودن پشت چشم ها در شب اول جهت کاهش درد بسیار موثر است . بنابراین تاکید میشود برای جلوگیری از برف کوری از عینک های استاندارد و با کیفیت ضد UV که اطراف چشم را به خوبی پوشش می دهند استفاده نمائید.


9-  کاهش دید  : اگر کاهش دید همراه با درد  باشد ،کوهنورد حتما باید به دکتر تیم مراجعه نماید  و آزمایشات کامل بر روی وی انجام شده و تحت درمان خاص و معالجات چشم پزشکی قرار گیرد . کاهش دید همراه با درد می تواند بر اثر عوامل مختلفی مثل برف کوری ، آب سیاه ، ضربه ، یا عوامل باکتریایی باشد . بعضی اوقات کاهش دید برای کوهنورد رخ می دهد بدون اینکه دردی داشته باشد که این حالت را نیز باید جدی گرفت . در این وضعیت ،دکتر واکنش های مردمک چشم را باید چک نماید و در صورت امکان با دستگاه اپتالاموسکوپ این معاینه را انجام دهد .


10- لنز های تماسی : آندسته از کوهنوردانی که از لنز استفاده می کنند، خیلی زود چشمهایشان خشک می شود و مستعد عفونت قرنیه ی چشم هستند ، لذا برای این دسته از کوهنوردان که در اکسپدیشن شرکت می کنند پیشنهاد می شود به جای لنز از عینک استفاده نمایند و در صورتی که می خواهند از لنز استفاده کنند ،روزانه بیشتر از 8 ساعت از لنز بر روی چشمهایشان استفاده ننمایند . در صورت بروز عفونت چشمی حتما استفاده از لنز را متوقف نموده و از قطره ی انتی بیوتیک ofloxacin استفاده نمائید . اگر ظرف مدت 5 روز بهبود پیدا نکردید حتما  به متخصص مراجعه کنید . ضمنا به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در ارتفاع باعث میشود اکسیژن کمتری به قرنیه ی چشم برسد که در نتیجه تیرگی و کاهش دید برای کوهنوردان اتفاق می افتد . بنابراین توصیه می گردد  از نوعی از لنز تحت عنوان لنزهای تماسی نرم استفاده نمائید؛ این نوع از لنز ها حاوی  آب می باشند و اکسیژن را بهتر به قرنیه انتقال می دهند همچنین به مراقبت کمتری نیاز دارند و چشم را خیلی کمتر دچار عفونت می کنند .


11- جراحی لیزر : در سال های اخیر تمایل به جراحی لیزر در بین کوهنوردان عینکی افزایش پیدا کرده است . با جراحی لیزر ایندسته از کوهنوردان  از پوشیدن عینک  و لنز رهایی پیدا می کنند . در جراحی لیزر (RK) قسمتی از قرنیه بوسیله لیزر تراشیده می شود تا عیوب انکساری چشم رفع واصلاح  گردد .اما ارتفاع بسیار بالابر روی چشم کسانی که جراحی لیزر داشته اند تاثیر مضر داشته و تهدید کننده است . همچنین آزمایشات پزشکی در سال 1996 بر روی کوهنوردانی که قصد صعود  اورست داشتند ، قویا تایید می کند که ارتفاع بسیار بالا بر چشم افرادی که جراحی لیزر داشته اند تاثیر منفی دارد. کوهنوردانی که جراحی لیزر ((RK انجام داده اند در ارتفاع و در اثر کاهش اکسیژن جو، دچار کوری بلند مدت شده اند .کاهش اکسیژن به علت تاثیر بر سیستم عصبی پارا سمپاتیک توانایی تطابق چشم و تمرکز بر روی اشیاء را کاهش می دهد. در سال 2000 گزارش شده است کوهنوردی که جراحی LASIK داشته است در ارتفاع 19500 پایی ، دچار تیرگی دید شده است که البته با کاهش ارتفاع رفع گردید . اخیرا نیز در یک تحقیق بر روی کوهنوردانی که  جراحی LASIK انجام داده بودند؛ بر روی قله ی اورست تیرگی و کاهش شدید دید را گزارش دادند که با کم کردن ارتفاع برطرف گردید . بنابراین برای کسانی که جراحی  LASIKیا LASEK   یا  PRKیا RK انجام داده اند و اصرار بر رفتن به اکسپدیشن دارند توصیه می گردد ضرورتا  عینکی با شماره ی پایین (+1.00, +2.00  یا  +3.00) به همراه داشته باشند تا در جاهایی که دچار کاهش دید می گردند از عینک استفاده نمایند . همچنین برای کسانی که به تازگی جراحی لیزر انجام داده اند جدا  توصیه می شود تا 6 ماه از رفتن به اکسپدیشن اجتناب کنند زیرا این افراد به طرز خطرناکی مستعد عفونت چشمی می باشند .


12- خشکی چشم ها : در ارتفاع بالا و مناطق قطبی که هوا خشک است و مدام باد می وزد خشکی چشم ها نیز سریع اتفاق می افتد . خشکی چشم ها زجر آور و دردناک است ، موجب مه الودگی دید گشته و چشم ها را قرمز و مستعد عفونت می سازد. برای درمان می توانید چشم ها را  چرب نمائید و یا از قطره اشک مصنوعی استفاده نمائید . استفاده از لنز های چشمی را نیز زمانیکه احساس خشکی در چشم می نمائید ؛قطع نمائید وهمچنین به یاد داشته باشید که استفاده از عینکهای حفاظ دار که اطراف چشم را به خوبی پوشش می دهند ؛ تبخیر اشک و رطوبت چشم را کاهش داده و در نتیجه از خشکی چشم جلوگیری می کنند.


 


سایت کوهنوردان زرتشتی ایران


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949