خوش آمديد

قله گاشربروم یک، کوه پنهان

قله گاشربروم یک، کوه پنهان

گاشر بروم 1

گاشربروم 1نام کوه: گاشربروم I، هیدن پیک(کوه پنهان)، ، کی5


ارتفاع: 8080 متر

موقعیت: 35،43 عرض شمالی

76،42 طول شرقی

محل قرار گیری: کشمیر، سینک

بهترین ماههای صعود: جولای، آگوست

نزدیکترین شهر: آسکوله

نزدیکترین فرودگاه بین المللی: راولپندی

اولین صعود: 1958 هیئت اعزامی از کشور آمریکا

اولین صعود کننده: پت شوئینگ، اندی کوفمن


 گاشربروم۱ (Gasherbrum I یا کی 5 یا قله مخفی) با ارتفاع 8080 متر در منطقهٔ قراقروم در هیمالیا واقع شده است و در همان رشته کوههای گاشربروم جای گرفته است. مردم محلی آن را "rgasha" (گاشا) به معنای "کوهستان زیبا" می‌نامند.


گاشربروم I جزو دوردستترین قلل مرتفع منطقه قراقروم می باشد که در شمال شرقی یخچال 36 مایلی بالترو قرار دارد. گاشربرو I بلندترین قله از مجموعه قله های گاشربروم است که بصورت نیم دایره در اطراف یخچال جنوبی گاشربرومها قرار گرفته اند. قللی تیز با برجهای سنگی و خط الراسی بسیار خشن که یالهای پرشیب و دیواره ها و برجهایی فراوان آنها را احاطه کرده اند.


گاشربروم I را هیدن پیک (کوه پنهان) نیز می نامند و این نامی است که در سال 1892 ویلیام مارتین بر روی آن نهاد که بسیار هم پر معنی بود. زیرا تا قبل از ورود به دره گاشربرومها امکان مشاهده کوه وجود ندارد.

اما نام گاشربروم به معنای دیواره درخشان است که برگرفته از دیواره طلایی کوه گاشربروم IV است و بدین شکل نام تمامی قلل این خط الراس را هم گاشربروم نهادند و به احتمال زیاد این نام از زبان ترکی و کلمه گاشکابرون (پیشانی سفید) گرفته شده است.

نام دیگر این کوه k5 می باشد و این نامی است که مونت گومری در 1856 بر روی آن نهاد. مونت گومری یک مساح بود و بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از نام کوههای منطقه قلل رفیع آنرا به نامهای قراقروم 1 تا 7 نامگذاری کرد، و نام کی1 تا کی 7 را برآنها نهاد که برگرفته از حرف اول karakoram بود. اما بعدها تنها نام کی 2 به عنوان تنها کوه مرتفعی که یک مساح آنرا نامگذاری کرده بود بر روی دومین قله رفیع جهان باقی ماند و سایر نامها تغییر کرد.

اما توده عظیم گاشربرومها جزو رفیعترین قلل مرتفع دنیا به شمار می روند. در واقع اگر برودپیک را هم جزوی از این بخش به حساب آوریم سه قله گاشربرومI با 8068 متر یازدهمین، برودپیک با 8047 متر دوازدهمین و گاشربرومII با 8035 متر سیزدهمین کوه مرتفع دنیا به شمار می روند. ضمن آنکه گاشربروم III با 7952 متر به عنوان پانزدهمین کوه مرتفع دنیا شناخته می شود و البته معروفترین کوه این خط الراس گاشربروم IV با 7925 متر ارتفاع و دیواره درخشانش یکی از صعب العبورترین و مشهورترین قلل دنیا به شمار می رود.

گاشربرومها در سال 1861 توسط گادوین آستین علامت گذاری شدند. اولین تلاش بر روی گاشربروم I نیز در سال 1934 بوسیله سوئیسیها و به سرپرستی دیرن فورث صورت گرفت و آندره روش و هنس آرتل تا ارتفاع 6300 متری بالا رفتند. دو سال بعد اعضای یک تیم فرانسوی به سرپرستی فرانسیس هنری تا ارتفاع 7000 متری کوه از مسیر جنوبی بالا رفتند ولی بدلیل فرا رسیدن فصل بارشهای موسمی مجبور به بازگشت شدند.


قله گاشربروم یک، کوه پنهان 

در نهایت در سال 1958 تیمی از آمریکا که از تلاش ناموفق خود بر روی کی 2 به گاشربروم I آمده بود توانست با صعود دو نفر از اعضایش بر این کوه فایق آید.

اما پس از این صعود تا 17 سال بعد گاشربروم I هیچ فاتحی برخود ندید تا اینکه در سال 1975 راینولد مسنر و پیتر هبلر موفق شدند در یک صعود به سبک آلپی برفراز کوه بایستند و نخستین صعود آلپی بر روی یکی از قلل 8000 متری را انجام دهند. مسنر 9 سال بعد یعنی در 1984 بار دیگر به گاشربرومها بازگشت و اینبار وی به همراه هنس کمرلندر موفق به انجام کار جدید دیگری شدند. اینبار آنها غیر ممکن دیگری را با تراورس گاشربروم II به I عملی ساختند. گمان می رود آنها تراورس گاشربرومها را از صعود سال قبل ارهارد لرتان، مارسل رودی و سان نویل الهام گرفته باشند که در مدت دو هفته توانستند سه قله گاشربروم I,II و برودپیک را صعود کنند. هرچند بنیو شامو و اریک اسکوفیر کوهنوردان توانمند فرانسوی در سال 1985 توانستند در مدت 20 روز علاوه بر گاشربروم II و I قله کی2 را هم فتح کنند، که کاری بس درخشان بود. (بعدها اسکوفیر در برودپیک، مارسل رودی در ماکالو و بنیو شامو در کانچن چونگا کشته شدند).


قله گاشربروم یک، کوه پنهان 


گاهشمار صعودهای برجسته گاشربروم 1

1934 - اکسپدیشن های بزرگ بین المللی سوئیس ، سازماندهی توسط G.O. Dyhrenfurth است ، به بررسی گاشربروم I و II. دو کوهنورد این گروه به ارتفاع 6300 متر صعود کردند.


1936 - اکسپدیشن فرانسه به ارتفاع 6900 متر صعود می کند.


1958 - یک تیم آمریکایی اولین صعود قله گاشربروم 1 (8080 متر) با موفقیت انجام میدهد


1975 - رینهولد مسنر (Reinhold Messner) و پیتر هابلر (Peter Habeler) یک مسیر جدید (مسیر شمال غربی) به قله صعود میکنند. در یک صعود 3 روزه به سبک آلپی (اولین صعود یک قله 8000 متر با این ). یک روز بعد، سه اتریشی به رهبری هانس شل (Hanns Schell) از مسیر آمریکا به قله میرسند.


1977 - چهارم صعود موفق توسط دو اسلونیایی Nejc Zaplotnik و Andrej Stremfelj، دوباره از مسیر جدید.


1980 - اکسپدیشن فرانسه موفق به پنجمین صعود قله از طریق خط الراس جنوب برای اولین بار میشود.


1981 - ژاپن صعود موفق ششیم صعود موفق.


1982 - G. Sturm ،M. Dacher  و S. Hupfauer از هیات اکسپدیشن آلمانی از طریق یک مسیر جدید بر روی جبهه شمالی. در همان سال، Marie-José Valençot فرانسوی ، اولین زنی است که به قله می رسد. شوهر او، Sylvain Saudan سوئیسی تبار،  برای اولین بار با اسکی از بالای یک قله 8000 متری به کمپ اصلی پایین می آید.


1983 - جرزی کوکوشکا (Jerzy Kukuczka) و Wojciech Kurtyka  از لهستان، از یک مسیر جدید، به سبک آلپی بدون کمک از کپسول اکسیژن به قله صعود میکند.


1983 - تیم های سوئیس و اسپانیا موفق به صعود میشوند.


1984 - رینهولد مسنر(Reinhold Messner) و Hans Kammerlander، تراورس گاشربروم II و گاشربروم I بدون بازگشت به کمپ اصلی انجام دادند.


1985 - صعود انفرادی به Benoît Chamoux . در تاریخ 14 ژوئیه، صعود Giampiero Di Federico ایتالیایی (انفرادی صعود) از یک مسیر جدید در رخ شمال غرب قله انجام گرفت.


2003 - صعود 19 نفر به قله و درگذشت 4 نفر، از جمله محمد اوراز.


2012 - 9 مارس، آدام بیلکی (Adam Bielecki) و یانوس گلاب  (Janusz Gołąb) از تیم لهستان برای اولین بار صعود زمستانی این قله را با موفقیت انجام دادند. این صعود بدون کمک کپسول اکسیژن صورت گرفت. در همان روز، سه کوهنورد از قالب تیم بین المللی های گرفرید گوشل (Gerfried Goschl) از اتریش, سدریک هالن (Cedric Hahlen) از سویس، نثار حسین (Nisar Hussain) کوهنورد پاکستانی بروی یک مسیر سخت و جدید (مسیر جنوبی) در زمستان کار میکردند که ناپدید شدند و گروه جستجو آنها را نیافتند.


امروزه گاشربروم I به عنوان یکی از قلل مرتفع و خطرناک منطقه قراقروم مورد توجه کوهنوردانی است که تنها به قصد مبارزه به کوهستان می روند.



کوهنوردان ایرانی دو بار بر روی گاشربروم I تلاشهای ناموفقی را صورت دادند.

- در سال 1356 تیمی از کلوپ کوهنوردی دماوند بر روی این قله تلاش نمود که بدلیل مشکلاتی که یکی از همراهان، ناموفق به کشور بازگشتند.

- در سال 1382 تیم ملی کوهنوردی ایران در تلاش برای صعود قله تا ارتفاع 7800 متر، که بدلیل ریزش بهمن محمد اوراز یکی از بهترین کوهنوردان خود را از دست داد و همچنین مقبل هنرپژوه آسیب دید.


 


صعود کوهنوردان ایرانی به گاشربروم I

- در سال 1386، مهدی اعتمادی فر اولین ایرانی بود که به بالای این قله رسید.


- در سال 1390 صعود محمود هاشمی، ایرج معانی، حسین مقدم، عظیم قیچی ساز و کوروش نگهبان.


- در سال 1391 صعود موفقیت آمیز صحبت اله بهادرانی و رضا بهادرانی از کرمانشاه .




 


منبع : سایت کوهنوردان زرتشتی ایران


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949