خوش آمديد

کولاک را بیشتر بشناسیم

کولاک را بیشتر بشناسیم:

کار در ارتفاع

 یک کولاک (Blizzard)توصیف یک حالت تغییر ناگهانی سخت و طاقت فرسای هوا در زمستان ها بعلت کاهش درجه حرارت ، بادهای قوی ، و بارش سنگین برف می‌باشد.

کولاک‌ها، هنگامی که یک سیستم پرفشار متقابلاً با یک سیستم کم فشار برخورد می‌‌کند شکل می‌گیرند و همچنین حد مرز آن دو سیستم شناخته می‌شود، در نتیجه حرکت افقی یاسطحی هوا از ناحیه پرفشار به سمت ناحیه کم فشار می‌باشد.


زمان کولاک‌ها که گاهی توسط اخبار رسانه‌ها بد و اشتباه بیان می‌شد توصیفی از یک توده هوای برفی زمستانی بزرگ بود که در حقیقت معیار قانع کننده و رسمی نبود.



خاستگاه کلمه کولاک (Blizzard) را به یک زوج آلمانی که یک توده هوای برفی را در یک روزنامه بنام مارشال در یک شهر کوچک در جنوب غربی مینوسوتاگزارش کرده بودند، نسبت داده‌اند.


در قاره آمریکای شمالی ، کولاک ها خصوصیات مشترک شمال شرق آمریکا و سواحل کانادا می‌باشد زیرا فاکتورهای پیچیده‌ای درگیر طبقه بندی کولاک ها هستند . تعاریف روشن و متفاوتی از کلمه کولاک و تعاریف بسیاری در تنظیم دسته بندی‌ها کولاک وجود دارد که با اینکه کولاک تنها از یک جریان توده هوای برفی زمستانی بوجود می‌آید مخالفت دارد ، تغییر هوا باید از برخورد چندین وضعیت ایجاد گردد . کولاک باید با کاهش دیدی کمتر از ۴۰۰ متر (۴/۱ مایل) بوده و شامل برف یا یخی که به شدت می‌بارد و بادی که سرانجام دارای سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت یا ۳۵ مایل در ساعت برسد ایجاد گردد و همه این حالت‌ها سرانجام باید برای ۳ ساعت یا بیشتر باید ادامه پیدا کند .


دیگر استاندارد، مطابق با محیط کانادا ، توده هوای برفی زمستانی است که باید دارای بادی با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت (۲۵ مایل در ساعت) یا بیشتر، همراه برف یا بارش برف، میدان دیدی کمتر از ۱ کیلومتر (۸/۵ مایل) بادی که نسبت سرمای به کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد ( فارنهایت) برسد و همة این تغییرات سرانجام باید برای ۴ ساعت یا بیشتر بیش از یک توده هوای برفی ادامه پیدا کند و در اینصورت می توان آنرا به صورت شایسته‌ای کولاک نامید.


 دیگر کشورهایی همانند انگلستان ، آستانه (حد مرز) پائین‌تری دارند: مرکز هواشناسی یک کولاک را چنین تعریف می‌کند” برف ملایم یا سنگین آمیخته با بادی با میانگین سرعت ۲۷/۴۸ کیلومتر بر ساعت (۳۰ مایل بر ساعت) و میدان دیدی کمتر از ۲۰۰ متر می‌باشد. وقتی همه این حالت ها بعد از متوقف شدن بارش برف ادامه پیدا کند، هواشناسان ترجیح می‌دهند که این توده هوای برفی را کولاک زمینی (ground Blizzard )بگویند.


 یک شکل افراطی کولاک یک سفیدی یکدست (کاهش میدان دید و وضوح آن در اثر برف و مه پوش شدن زمین) است، وقتی که باد سطحی با بارش سخت و طاقت فرسای برف ترکیب می‌شود ، تشخیص و تمایز زمین را از آسمان غیر ممکن می‌کند. افرادی که دچار کاهش میدان دید و وضوح آن در اثر برف و مه می‌شوند ، می‌توانند به سرعت جهت یابی و موقعیت را از دست داده و جهت مستقیم و صحیح را از دست بدهند.


 این نیروها از نظر انجمن هواپیمایی و پرواز هنگامی که پرواز کننده (هواپیما ، بالگرد، چتربازان و … ) در ارتفاع دچار یک توده هوای برفی و یا سیستم ناوبری فرودگاه و روی بالها یخ زده و یکدست شوند حداکثر خطر را ایجاد میکند حتی هنگامیکه یک قطار پر از مسافر اگر زیر برف سنگین قرار گیرد میتواند دچار نتیجه مشابهی گردد .


کولاک زمینی:

کولاک زمینی به یک حالت هوایی منسوب می شود که برف نرم و شل یا یخ توسط بادهای قوی بر سطح زمین وزیده و انباشته و بالا می‌آید. اختلاف اصلی بین یک کولاک زمینی همانند ضدیتی است که با کولاک معمولی دارد که درآن کولاک زمینی محصول یک بارش در یک زمان نیست ، بلکه ترجیحاً ره آورد قبلی بارش به شکل برف یا یخ بر روی سطح زمین است.


  مندرجات :

معیارهای هواشناسی

انواع

اقلیم شناسی

معیارهای مربوط به هواشناسی

در طول زمان یک کولاک زمینی ، اغلب پیوسته با وزیدن باد قوی و حالتی که برف با باد آورده می‌شود وجود دارد، و اینها معیارهای مخصوصی هستند که باید با هم برخورد نمایند.


در آمریکا ، بر طبق تعریف سرویس هوایی ملی ، یک کولاک چنین تعریف می شود که :

بادی که تقویت می شود و یا مکرراً سرعت وزش باد به ۳۱/۵۶ کیلومتر بر ساعت (۳۵ مایل بر ساعت) و یا بیشتر برسد، میدان دید به زیر ۴۰۰ متر (۴/۱ مایل) در بارش برف قابل توجه و یا بارش شدید برف ، و حالت‌های فوق انتظار می‌رود برای مدت سه ساعت یا طولانی تر ادامه پیدا کند.

سازمان محیط کانادا مدعی است که دمای هوا باید سردتر از صفردرجه سانتیگراد بوده و کاهش گسترده میدان دید و وضوح آن به نسبتی کمتر از یک کیلومتر که ناشی از برف و یا بارش برف بوده و بادی که سرعت آن بیشتر و یا قوی‌تر می‌شود و به ۴۰ کیلومتر یا بیشتر برسد بوزد و همه این حالات سرانجام برای مدت ۴ ساعت ادامه پیدا کند.

سه نوع متفاوت از کولاک زمینی وجود دارد :

۱٫ در حالت‌های حرکت افقی (سطحی)، توده‌ای از هوا در اثر تغییر درجه حرارت، بادها از این سو به آن سو به مقدار کم در پهنه وسیعی از سطح زمین با حرکت صعودی به سمت بالا می‌وزد.

۲٫ در حالت‌های حرکت عمودی، توده ای از هوا در اثر تغییر درجه حرارت ،بادها در پهنه وسیعی حرکت صعودی و برف را به سمت اتمسفر با موجی از برف و یا برف باد آورده از زمین را تا ارتفاع ۵۰۰ متری در معرض نمایش قرار می‌دهند.

۳٫ در حالت ترکیبی، گرمایی – مکانیکی جایجایی عظیم دورانی شکل گرمایی در اتمسفر و کولاک ممکن است در اتمسفر با کولاک‌های انتقالی دورانی که در اثر امواج برف ایجاد شده و مشاهده ‌گردد (که این حالت همچنین خیز برف یا موج برف شناخته می‌شوند) . تشبیه کردن دریاچه یا اقیانوس برف نتیجه بهم پیوستگی و محکم شدن و یخ زدن برف است.


 


حالت افراطی دیگری که می تواند به سرعت روی طناب یک خانه را بپوشاند و تنفس را خیلی مشکل نماید اگر غیر ممکن نباشد و اگر در خارج خانه گرفتار شوید نیز وجود دارد .


آب و هواشناسی و اقلیم شناسی

کولاک های زمینی در سرتاسر دنیا رخ می‌دهند و به هر حال برخلاف دیگر توده‌ هواهای برفی زمستان ، نقشه برداری به تشکیلات جلوگیری کننده از کولاک‌ها کمک می‌کند.

از مهمترین عناصر وابسته به نقشه برداری در کولاک دانستن این موضوع است که کولاک در پهنه وسیعی از فضای بزرگ یک زمین مسطح بروز می‌نماید. هر نوعی از گیاهان یک منطقه، مخصوصاً انواع مخروطی شکل ، اثر توده برف باد آورده زمستانی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

شرایط محیطی همچنین باید دمای سرد را به اندازه کافی حمایت کرده و به حدی برساند که همه برفهای روی زمین از حالت آبکی به حالت پیوسته و یا کریستالهای یخ متصل به همدیگر تبدیل شود.



انجمن پزشکی کوهستان ایران


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949