خوش آمديد

روشهای بقا در کوهستان

روشهای بقا در کوهستان:

بلندا

معنای فوریت های پزشکی کمک هایی است که تقریبا زیر 1 ساعت به فرد رسانده شود . حال اگر فرد آسیب دیده در محیط کوهستان باشد وضع به گونه ای دیگر است و در واقع برای کمک و امداد نیاز نیست یک حجم زیادی از تجهیزات تخصصی فوریت های پزشکی به همراه داشته باشیم . تنها داشتن یک کیت کوچک کمک های اولیه و آموختن روش های درمان آسیب های رایج , کافی است.

 


طناب

زندگی شما به طنابتان وابسته است . اگر شما یا همنوردتان نیاز به بسکت داشته باشید می توانید از طناب برای برگشت به ابتدای راه استفاده کنید . طبق شکل شماره یک با طنابتان بین 15 تا 20 حلقه ایجاد کنید . البته این کار را می توانید با نوار, باتوم  , چوب های اسکی یا دیرک های چادر نیز انجام دهید . بعد یک کیسه خواب روی طناب پهن کنید و بعد 2 کوله پشتی طبق شکل شماره 2 روی کیسه خواب بگذارید . اگر هوا خوب نبود می توانید یک کیسه خواب دیگر روی آن بکشید یا یک پارچه رور بدنش بپیچید . و بعد شروع کنید به مهار کردن و طناب پیچ کردن فرد  و بهتر است از پاهایش شروع کنید . این روش برای فردی مفید است که قادر به حرکت کردن به تنهایی نیست . اگر فرد آسیب نخاعی دیده باشد بهتر است به دنبال روش دیگری باشید .


 نجات در کوهستان 


استفاده از کاور

 آیا احتمال آسیب نخاعی می دهید ؟ اگر آسیبی به سر فرد وارد شده ( بر اثر سقوط یا ریزش سنگ ) و هوشیاری وی کم شده باید طبق شکل سر و گردن او را ثابت نگه دارید . یک راه برای انجام این کار این است که یک کاور را بردارید و داخل آن را پر از شن و یا از لباس پر کنید و گردن و سر او را طبق شکل ثابت کنید و بعد می توانید از سر تا پای او را معاینه کنید . این کار نیاز به احتیاط فراوانی دارد و اگر در توازن ستون فقرات فرد مشکلی پیش بیاید و یا او احساس درد کند بهتر است کار را متوقف کنید .

نجات در کوهستان


استفاده از کیسه خواب


در میان آسیب های رایج در صعود ها عموما بیشترین آسیب در ناحیه اندام تحتانی و شکستگی و رگ به رگ شدن است . که در این حال باید پا را ثابت نگه داشت تا از آسیب های احتمالی بعدی جلوگیری شود . استفاده از یک کیسه خواب به عنوان بک آتل ایده خوبی است . قبل از شروع به آتل بندی , گردش خون و ضربان و احساس زیر آسیب را چک کنید . اگر قوزک پا آسیب دیده , ببینید آیا انگشتان پایش را حس می کند ؟ آیا آنها گرم و صورتی هستند ؟ آیا می تواند آنها را حرکت دهد ؟ حالا در یک موقعیت راحت شروع به آتل بندی کنید . مفاصل بالا و پایین شکستگی را جمع کنید و یا استخوان بالا یا پایین مفصل آسیب دیده را و بعد آن را با نوار یا هر چیز دیگری که در اختیار دارید به طور ایمن ببندید . دوباره گردش خون را چک کنید .

نجات در کوهستان


مخزن آب


ممکن است که در حال بریدن طناب دستتان را نیز ببرید یا در یک فرود بد دچار سوراخ شدگی یا پاره شدگی عظلات شوید . بهترین راه حل این است که خون ریزی را بند بیاورید و فرد آسیب دیده را آرام کنید . یک کیسه آب بردارید و آن را پر از آب تمیز کنید ( آبی که بتوانید بخورید تمیز است ) بعد دهانه 1 در 2 اینچی آن را روی زخم بگیرید و فشار دهید اینقدر این کار را انجام دهید تا آب تمام شود و بعد روی زخم را بپوشانید . اگر کیسه آب نداشتید از کیسه نایلونی زیپ دار استفاده کنید و بعد یک گوشه آن را سوراخ کنید .

استفاده از نوار

اگر آسیب دیدگی فرد یک رگ به رگ شدن ساده مچ پا یا یک تخلیه انرژی بود ,  وسایلش را بین دیگران تقسیم کنید و بعد به او باتوم قرص بدهید یا از شانه نفر دیگری برای حرکت کمک بگیرد . اما اگر آسیب دیدگی جدی تر بود با استفاده از یک نوار یا طناب 20 فوتی به شکل زیر عمل کنید . هر چند وقت یک بار استراحت کنید و اگر امکانش هست حمل کننده جای خود را به دیگری دهد .

نجات در کوهستان

انجمن پزشکی کوهستان ایران


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949