خوش آمديد

حوادث در سنگنوردی

حوادث در سنگنوردی

فرسودگی حلقه حمایت هارنس:

 هنوز یک نکته مهم که باید توجه همه را بهش جلب کنیم قدرت حلقه عمودی هارنس است ، ایمیل های بسیار زیادی ازکوهنوردانی دریافت شده که در مورد مقاومت حلقۀ حمایت (حلقۀ عمودی ) وهمچنین کی باید استفاده از هارنس کنار گذاشت پرسیده اند. در ادامه سعی شده خیلی کوتاه به این پرسش ها پاسخ داده شود، بعلاوه برخی از تجربیات را در مورد حلقه عمودی هارنس که در آزمایشگاه بر روی آن کار شده در اختیار خوانندگان قرار دهیم.


بلندا


ماجرا از یک خبر در سایت کلایمبینگ آغاز شده است :

در 23 اکتبر دنیای سنگنوردی اسطوره ای را از دست داد. Todd Skinner  سنگنورد 47 ساله با یک سقوط آزاد 153 متری از برج کج در پارک ملی Yosemite جان خود را از دست داد. او در حال فرود از طول نهم از ده طول فرود , به همراه همنوردش Jim Hewett در مسیر Jesus Built my hotrod با درجه سختی VI 5.7 A4 بود. بنظر می آمد حلقه حمایتی هارنس که ابزار فرود با کارابین به آن متصل بود پاره شده.


Hewett و Skinner روز 23 اکتبر بالای مسیر بودند و روی کراکس مسیر با درجه  5.14a تمرین کرده و هنگام ظهر روی طاقچه Ahwahnee  در پایین دست آمدند. یک کمپ کوچک و معلق. ساعت 2.30 بعد از ظهر Skinner  وHewett در کمپ ماندند و ساندویچ خوردند سپس به سمت طاقچه دیگری در 120 متر پایین تر فرود رفتند.Skinner یک کوله کوچک ابزار داشت . او سریعتر از Hewett فرود رفت و در پایان فرود دوم طناب را به سمت کارگاه جمع کرد, Hewett روی یک طناب در بالا در حال عبور از گره بود که ناگهان صدایی شنید و به پایین نگاه کرد و دید Skinner در حال سقوط است.او با سنگنوردانی که تقریبا در رخ غربی Yosar بودند تماس گرفت ولی مکالمه ناتمام ماند. او سریع بقیه مسیر را فرود آمد و روی زمین ابزار فرود Skinner  را پیدا کرد که کارابین اتومات نیز به آن متصل بود و در حالت قفل بود او در محدوده سقوط گشت و 20 دقیقه بعد جسد Skinner  را در شیبی در پایین دیواره پیدا کرد.او از مرگ دوستش شوکه شده بود بعد از یک ساعت به این نتیجه رسید که کسی نمی آید پس به Bridalveil رفته و با مسئولان تماس گرفت  که در عرض چند دقیقه جواب دادند. روز بعد حلقه ی حمایتی هارنس را در علف های پای دیواره پیدا کرد که در محل پارگی بسیار فرسوده بود.


حال این سوال پیش می آید که چگونه چنین چیزی ممکن است ؟ Hewett می گوید یک حلقه حمایتی  نرمال پاره نمی شود.


در 19 اکتبر Hewett به Skinner تذکر می دهد که حلقه پایی و حمایتی هارنسش حدود 15 الی 20 درصد فرسوده شده  Skinner  به Hewett گفت حق با تو است باید یک هارنس نو بخرم. آنها در مورد هارنس های فرسوده صحبت کردند و اینکه چگونه می توان با گره زدن یک اسلینگ حلقه ی حمایتی را ایمن سازی کرد ولی هیچکدام به این موضوع اهمیت ندادند. حلقه ی حمایتی  Skinner طی چند روز بعد فرسوده تر شد به گفته ی Hewett , Skinner بدون هیچ مشکلی او را در 5 روز بعد حمایت کرده .


Hewett گمان می کند که حلقه ی حمایتی Skinner در طول فعالیت روی دیواره دچار سایش بیشتر و شدیدتری شده است او می گوید Skinner دو نقطه ی صعود روی طناب را با اسلینگ و با گره قلاب به حلقه ی حمایتی وصل کرده . Hewett فکر می کند که این عمل باعث سایش بیشتر در یک نقطه شده است.


زمانی که من در مورد این حادثه شنیدم ،فکر کردم در نصب ابزار حمایتی خودش اشتباهی داشته است و یا حتی خستگی حمل ابزار ها ، طناب ،کوله پشتی یا چیزی شبیه این داشته است و زمانی که  گری گری  خود را نصب می کرده است با تکیه بر تجربۀ فرود خود اشتباهی صورت داده است.


من  به هیچ وجه باور نمی کردم که حلقۀ  حمایت او پاره شده است و فقط در مورد گسیختگی طناب اطلاع داشتم و این قضیه مبهم و سوالات زیادی به وجود آورده بود .


آیا امکان ساییده شدن زیاد حلقۀ حمایت در قسمتی که مشخص نبوده وجود داشته است؟


آیا هارنس در معرض اسید ها قرار داشته است؟


آیا ممکن است که هارنس در معرض مواد شیمیایی (سفید کننده ها،اسید باطری و ...) قرار گرفته باشد و آن را تضعیف کرده باشد؟


آیا امکان این وجود دارد که  قبل از استفاده سایش زیاد ،نور شدید آفتاب  ،پوسیدگی و یا اصلا تحت هر نوع شرایط محیطی قرار گرفته و معیوب شده باشد؟


 کالین پاویک مسئول کنترل کیفیت و ایمنی بلک دایموند برای راضی کردن حس کنجکاوی خود  مصمم شد  که تعدادی حلقه حمایت های ساییده شده به نسبت مدت زمان استفاده را تست کند. قطع شدن از وسط حدود 50% ،قطع شدن از درحدود 80% ،قطع شدن تا 90% تسمه ،2 دوخت از 4  تا دوخت ها پاره شد ،تمام دوخت ها گسیخته شدند که البته درساختار تسمه معلوم نیست که با سنگ یا چیز دیگه ای ساییده شده بود.البته باید بگویم به هیچ وجه این آزمایشات نه کامل بوده و نه قطعی می توان آنها را بیان کرد. اما میتوان در یک  نگاه به آن نگاه کرد:


ساختمان حلقۀ حمایت (2 دوخت  به جای 4 دوخت  که حکم محافظتی و دوخت های کناری که در مجاور تسمه قرار دارند)، تخریب اشعه ماوراء بنفش،عوامل محیطی ،پوشش و... . به طور اساسی نتیجه همان چیزی بود که انتظار داشتم .حلقه حمایت بسیار زبر و خشن است – واقعا زبر وخشن. برای عمل نکردن حلقه حمایت ،وزن فرد ، یا هر نوع شوک کوچکی درهنگام فرود امکان دارد اما فرسایش معمولی حلقه امری بعید به نظر می رسد. در زیرعکسهایی نشان داده شده است که متعلق به تست های انجام شده بر روی تسمه ها و مقاومت آنهاست (البته این تسمه ها قبل از اینکه بار بر روی آنها بیاید مورد آزمایش قرار گرفته اند).


 در نهایت نتایج آزمایش و دستورالعمل بلک دیامود در مورد حلقه عمودی هارنس منتشر می شود.


50% گسیختگی از یک طرف تسمه


3,480 lbf (15.479 Newton)


 75% گسیختگی از دو طرف هسته


2,918 lbf (12,979 Newton)


 99% گسیختگی از یک طرف تسمه


777lbf (3.456 newton)


گسیختگی 2 دوخت از 4 دوخت تسمه


3,970lbf (17,659 Newoton)


گسیختگی 4 دوخت اصلی تسمه که مشهود نیست


5280 lbf (23,486 Newton)


خراشیدگی قسمت بالای دوخت تسمه به همراه دوخت های جانبی


آسیب شدید تمام دوخت ها و دوخت های جانبی


5,338 lbf (23,744Newton)


 

تمام دوخت ها دچار آسیب شدید شدند، خصوصا کناره های تسمه


7,492 lbf(33,045 Newton)


 

در ادامه توضیحات سایت بلک دیاموند در مورد هارنس و حلقه عمودی آن ارائه می شود.


- مقاومت حلقۀ حمایت هارنس به چه میزان است؟


طبق دستورالعمل بلک دیاموند : ماکزمیم مقاومت حلقۀ حمایت هارنس 15 کیلو نیوتن است .(مترجم : درحال حاضر کمترین توان حلقه عمودی هارنس باید 15 کیلو نیوتن باشد)


: CE  مقررات


توضیح الزامات CE  کمی دشوار است


اما به صورت کلی این طور بیان شده که حلقۀ حمایت می بایست در یک بازۀ 3 دقیقه ای قابلیت تحمل 15 کیلو نیوتن را داشته باشد.


اگر چه نتیجۀ تست ها میبایست تا 15 کیلونیوتن باشد اما ما در آزمایشگاه های خودمان به اعداد 22 کیلونیوتن هم رسیده ایم،از طرفی ما حلقه های حمایت شرکت های دیگر را نیز تست کرده ایم ، آنها نیز دارای مقاومت های بالایی هستند.


توجه:


عمر تسمه های هارنس چقدر می باشد؟


تعریف ما در بلک دیاموند به شرح زیر است :


حفاظت و نگهداری


- شما می توانید هارنس در ماشین لباسشویی با آب گرم ،چرخش آرام و مادۀ شوینده ای که البته بدون مواد شیمیایی بشویید.هرگزاز سفید کننده ها استفاده نکنید هارنس را می توانید در هوای آزاد و البته در نور غیر مستقیم آفتاب خشک کرد.


- هیچ مادۀ شیمیایی مانند اسید باطری ،حلال های شیمیای ،گازوئیل و سفید کننده کلرنمی بایست با هارنس در ارتباط باشد.


- هارنس شما باید در دمایی بین  140 درجۀ فارنهایت یا 60درجۀ سانتی گراد و همچنین در در دمای 80- درجۀ فارنهایت یا 60- درجۀ سانتی گراد نگهداری شود.


- دوختن یا ترمیم دوخت ، سوزاندن قسمت های ریش ریش شدۀ هارنس، شستن تسمه های هارنس با مواد شیمیایی، خم کردن و کج کردن قلاب های فلزی هارنس و همچنین تصحیح ، ویرایش هارنس و یا استفاده ای غیر از موارد کاربری تعریف شدۀ هارنس کاملا اشتباه و خظرناک است.


 انبارداری و حمل


 به هیچ وجه هارنس خود را در انبار نم دار و مرطوب نگهداری نکنید.

کلیه تجهیزات خود را در مکان های تمییز و خشک ،دور از اشعۀ مستقیم آفتاب و منابع گرمایی قرار دهید.

 هارنس خود و کلیۀ تجیهزات نخی خود را از دسترسی  موش ها و حیوانات خانگی دور نگاه دارید.

نایلون موجود در هارنس به مرور زمان اگر در معرض کپک ها، اشعۀ یو وی آفتاب و دیگر عناصر خطرناک باشد تضعیف و مستهلک می شود،حتی اگر هارنس شما 10 سال از انبار بدون استفاده و کاملا سالم باشد نگهداری شده باشد باید کنار گذاشته شود.

با یک استفادۀ معمولی و نگهداری صحیح ،عمر معمولی یک هارنس 3 سال می باشد و افزایش استفاده یا عمر کوتاه هارنس به حالات و چگونگی استفاده از هارنس بستگی دارد .

فاکتورهایی که طول  عمر را کاهش می دهند عبارتند از :


سقوط ها

خراشیدگی  و ساییدگی ها ، بریدگی ها ،

حرارت

اشعۀ آفتاب

ماده های خورنده و شیمیایی

بازبینی و بازنشسته کردن تجهیزات


قبل از هر نوع استفاده هارنس خود را نسبت به آسیب ها و ساییدگی ها بازبینی کنید.این مسئله واقعا ضروری و مهم است که هارنس شما در شرایط خوبی باشد. اگرهر نوع آسیبی مشاهده کردید نباید از هارنس استفاده کنید.


 توجه : استفاده از هارنس باید در هر یک از شرایط زیر کنار گذاشته شود:


مشاهذه هرنوع سوراخ یا پارگی در تسمه های هارنس


تسمه ای که دچار سوختگی،ذوب شدگی یا گرمای شدید قرار گرفته است.


هرنوع نخ نخ شدن تسمه یا ساییدگی بسیار زیاد


            تغییر فرم سگک یا قفل های هارنس، ترک خوردگی ، پوسیدگی ، زنگ زدگی ، ضربه ایمنی هارنس را از بین می برد


تسمه ها نباید در معرض اشعه و پرتو ماورا بنفش قرار گیرد .


اگر هارنس شما دچار یک سقوط شدید شده است اما به طور مشهودی دچار اسیب نشده ،می تواند آمادۀ بازنشستگی شود. اگر خودتان در مورد اعتماد کردن به هارنس  شک دارید،آن را بازنشسته کنید و یک عدد نو بخرید.


هر زمانی هر وسیله ای را از رده خارج کردید، برای جلوگیری از استفادۀ مجدد در آینده آن را منهدم و نابود کنید.


 


توجه : بیشتر شرکت های تولید کننده دارای دستورالعمل، هشدارها  و مدت استفادۀ شبیه به ما هستند.


حرف آخر :


آیا این رویداد باعث نخواهد شد که سنگنوردان به سوی هارنس های با 2 حلقه حمایت یا اضافه کردن تسمه ای به عنوان بک آپ در کنار حلقه هارنس و یا درنهایت هارنس های خود رو کنار گذاشته و فورا هارنسی جدید تهیه کنند؟ نباید اینگونه شود.


شرکت های تولید کننده مشهور، هارنس هایی با کیفیت و قوی تولید میکنند و فراموش نکنید در بیشتر شرایط استفاده از هارنس های 2 حلقه نیز بستگی به شرایط صحیح استفاده دارد (مانند شرایطی که ممکن است برای کارابین از 3 جهت پیش بیاید و...)


هارنس ها و به خصوص حلقه حمایت انها یقینا قوی هستند اما نباید فراموش کنیم که آنها بالاخره مستهلک می شوند.هر سنگنوردی مسئول و جوابگوی تاریخچه ابزارهای خودش است و قوانین استفاده از آن را باید بداند. وقتی مردم از من در مورد فرسایش ابزارها یا  ابزارهایی که با آن  سقوط  کرده اند  سوال می کنند و یا تحت هر شرایط عجیب وغریب  قرار گرفته اند، من یک جواب محافظ کارانه دارم " هرموقع به ابزارت شک کردی " بذارش کنار. زیرا این مساله در ذهن تو وجود داره و زمانی که 6 7 متر از میانی که با عجله کار گذاشتی فاصله گرفتی .... "خدااای من"  این همون کارابین که قبلا سقوط کرده بود؟ یا اینکه من به هارنسم امیدوارم که در حالت خوبی به سر برد برای اینکه در مقابل این هیولا (سقوط)تاب بیاره. این با ارزش نیست که شما در نگرانی به سر ببرید.


منبع : انجمن پزشکی کوهستان ایران

 با تشکر از کوهنامه

منبع : متن سایت کلایمبینگ/ سایت بلک دیاموند





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

    انجام هرگونه فعالیت کار در ارتفاع برای ادارات، شرکتها، مجتمع های مسکونی و انجام پروژه های کار در ارتفاع بدون داربست، برپایی کارگاههای کار در ارتفاع ورزشی و تفریحی، برپایی تورهای سنگنوردی و صعود با طناب - خدمات کار در ارتفاع و آموزش صخره نوردی صنعتی /انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

خدمات ارائه شده

کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

انجام کلیه پروژه های شست و شوی نما/ پیچ و رولپلاک نمای سنگی/ رنگ آمیزی نمای ساختمان/ نورپردازی/ پوشش نمای چوب/ درزگیری نمای کامپوزیت و شیشه ای/ نصب دوربین مدار بسته/ نصب بنر وتابلوهای تبلیغاتی/ برپایی تورهای سنگنوردی و هرگونه عملیات کار در ارتفاع و دسترسی با طناب

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • saeid65m@yahoo.com
  • 09101934191
  • 02166846137
  • 09353369949